El correu electrònic
El correu electrònic és el mitjà de comunicació més habitual en els
negocis, i cada cop més substitueix les cartes en paper. Encara que
n’enviem i en rebem molts, i que ens interessi la immediatesa, hem de tenir
cura dels nostres textos, que són la nostra carta de presentació davant dels
altres, i formen part de la imatge externa que projectem.
A continuació teniu uns consells sobre com
escriure un bon correu electrònic de manera professional:
Assumpte
Cal posar especial atenció a l’hora d’escriure
l’assumpte, perquè és el que fa que el receptor llegeixi el teu missatge o el
deixi a la safata d’entrada sense obrir. També s’ha de tenir en compte que
servirà per seguir el fil de la conversa en intercanvis de missatges
posteriors, i per tant ha de facilitar la cerca i l’organització dels correus.
- No s’ha d’enviar mai un missatge sense assumpte.
- S’ha d’escriure una frase clara, que descrigui el contingut del
missatge.
- Vigila amb la quantitat de paraules:
-
Una o dues paraules sol ser massa poc perquè el destinatari es faci una idea
del contingut: Reforç. No és tan adequat com dir Reforç de les
normes d’accentuació del català
- Però pensa
que els servidors de correu de Google, Yahoo… limiten l’extensió de
l’assumpte a 40 o 50 caràcters (lletres, amb espais
inclosos) i eliminen els restants, així que tampoc no et pots passar.
- Ha de contenir paraules clau.
- No escriguis tot el text majúscules ni
utilitzis signes d’exclamació, són propis de l’spam.
Salutació
- Les fórmules de salutació no s’han
d’abreujar: Senyor, (no Sr.,).
- Després de la salutació s’escriu sempre una coma.
- Vigila amb les referències temporals: Bon
dia o Bona tarda poden ser inadequades si el
destinatari llegeix el missatge en un altre moment. És preferible
utilitzar referències atemporals, com ara Hola (to
informal), Senyora (to formal, el més general)
o Distingit senyor (to solemne).
Cos
- Evita escriure missatges excessivament llargs.
Algunes persones reben moltíssims missatges cada dia,
i sovint els obren mentre estan ocupades. Pararan més atenció si els envies un
text simplificat, breu, amb les idees clares i ben ordenades.
- El cos hauria de contenir dues parts bàsiques: la
presentació (per donar-te a conèixer o perquè el destinatari t’ubiqui
ràpidament) i la finalitat del missatge.
Per la raó que acabem de dir sobre la simplicitat,
convé fixar només un propòsit per a cada missatge: informar,
demanar, consultar…
Un cop tinguis clar el teu objectiu
(per exemple, informar), comença a escriure la informació de la manera més breu
possible, i evita escriure dades irrellevants o que no estiguin directament
relacionades amb el teu objectiu.
L’extensió del missatge electrònic hauria
de ser de 5 paràgrafs, com a màxim. I cada paràgraf hauria de
tenir menys de 5 frases
- Ordena la informació de més important a
menys.
- Utilitza la numeració i les llistes de
vinyetes per organitzar la informació i fer-la més fàcil de llegir.
- No escriguis paraules en majúscules. Si vols
ressaltar alguna idea, pots fer servir negreta o cursiva.
- Sigues natural a
l’hora d’escriure.
A vegades, buscar frases “que sonin bé” fan que acabem
escrivint d’una manera massa recarregada i artificial. Imagina’t que tens
l’altra persona al davant i li vols explicar el que estàs pensant: la manera
d’escriure no hauria de ser gaire diferent de la manera de parlar-hi.
- Separa els paràgrafs amb una línia en blanc
enmig. No costa gens prémer l’Enter dues vegades, i facilita
molt la lectura.
- Tingues cura de l’ortografia.
És cert que el contingut d’un missatge es pot
arribar a comprendre igualment encara que tingui alguna falta d’ortografia,
però el que està clar és que sí que repercuteix molt negativament en la teva
imatge i la teva professionalitat.
Comiat
- Triem la fórmula de comiat d’acord amb el to de la salutació i el
grau de formalitat del conjunt del text. De més a menys formalitat,
aquestes són algunes fórmules possibles:
Aprofito aquesta avinentesa per saludar-vos ben
atentament.
Atentament,
Ben atentament,
Cordialment,
Una salutació cordial,
Atentament,
Ben atentament,
Cordialment,
Una salutació cordial,
Salutacions,
T’agraeixo per endavant el teu interès i et saludo cordialment.
T’agraeixo per endavant el teu interès i et saludo cordialment.
- Després de la fórmula de comiat hi posem una
coma, llevat que sigui una frase amb verb (com el primer i
l’últim exemple dels anteriors), en què hi posem un punt.
Signatura
- La signatura (el nom, o el nom i el cognom,
segons el grau de formalitat) s’escriu en una línia a part, sense punt
final.
- En cas que hàgim programat una signatura
automàtica al peu de cada missatge, no és necessari tornar a escriure el
nostre nom al final del text.
ALTRES CONSIDERACIONS
- Si dius que adjuntes un arxiu, assegura’t d’haver-lo adjuntat. Sembla
obvi, però a qui no li ha passat que se l’ha deixat i l’ha hagut d’enviar
després en un altre missatge?
- Rellegeix sempre el missatge abans d’enviar-lo.
- Si ja has enviat el missatge i, pel que sigui, no
vols que arribi al seu destinatari, pots desfer l’enviament (des del
correu de Google). Has d’anar a Configuració > general
> desfer l’enviament. Això sí, s’ha de fer de pressa i sense haver
sortit de la pàgina. A partir d’aquest moment, cada vegada que enviïs un
missatge t’apareixerà aquesta opció directament a la pantalla. a
imatge externa que projectem.
Exemple:
|
18:23 (fa 1 hora)
|
|
||
|
Benvolguda Mireia,
Sóc la Meritxell Riba i he enviat aquest correu a la Núria Pujol, la meva
tutora, i m’ha dit que potser tu em podries ajudar.
Estic mirant possibles universitats per l'any que ve i en una d'elles he de
demanar una beca durant aquestes setmanes. Em demanen el següent: 'Certificat oficial
expedit pel centre en el que es cursen o s’han cursat els estudis de
Batxillerat o CFGS, en el que hi constin les notes parcials de les diferents
assignatures cursades i la nota mitjana d’expedient obtinguda fins al moment'. Podríeu proporcionar-me
aquest certificat?
És bastant urgent ja que el termini per a sol·licitar la beca acaba la
setmana que ve.
Moltes gràcies i una abraçada,
Meritxell
Exercici:
Cal que
redacteu un correu formal a la vostra professora de llengua catalana d’aquest
any seguint aquestes pautes:
1. L’heu de
fer arribar a xxxxxxxxx@gmail.com
2. L’assumpte
ha de resumir el contingut del correu
3. Cal que
seguiu totes les instruccions prèvies a aquest exercici
4. El tema
del correu és exposar la vostra opinió sobre el que heu après aquest curs de
llengua catalana i el mètode que hem seguit. Què us ha agradat i què no. Quines
propostes faríeu de cara al curs vinent.
5. No us
oblideu de signar el correu.
Materials útils:
Com es redacta un correu electrònic formal:
http://www.elcorrector.es/trucs-escriure-bon-correu-electronic/
http://blogs.uab.cat/suficienciaestiu/files/2018/06/Model-de-correu-electr%C3%B2nic.pdf
Esquemes de com es fa una carta formal i un correu formal:
https://blogs.cpnl.cat/intermediolot/files/2014/09/I2.-U5.-La-carta-i-el-correu-electr%C3%B2nic-formals.pdf
Materials útils:
Com es redacta un correu electrònic formal:
http://www.elcorrector.es/trucs-escriure-bon-correu-electronic/
http://blogs.uab.cat/suficienciaestiu/files/2018/06/Model-de-correu-electr%C3%B2nic.pdf
Esquemes de com es fa una carta formal i un correu formal:
https://blogs.cpnl.cat/intermediolot/files/2014/09/I2.-U5.-La-carta-i-el-correu-electr%C3%B2nic-formals.pdf
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada